3

Čvc, 2015

Znáte ten pocit, když si koupíte lístek do kina, usadíte se, rozhlédnete se kolem sebe a řeknete si: „Kam jsem to proboha vlezl?“

Podobné myšlenky se mi honily hlavou na premiéře Ovečky Shaun ve filmu. Naštěstí vedle mě sedělo několik věrných druhů, což sice nezmírnilo fakt, že jsem si v záplavě o deset let mladších dětí nepřipadal zcela normálně (což se mi ostatně stává celkem často), ale aspoň tam těch šašků bylo víc.

S odstupem času ale mohu říci, že rozhodovat se znovu, zachoval bych se stejně, neb to, co jsem spatřil, značně předčilo má očekávání. Nikdy bych nevěřil, že film, ve kterém se neřekne jediné smysluplné slovo, může být tak inteligentní a zábavný. Jako divák seriálem nepolíbený jsem se náramně bavil.




Už po prvních pár minutách mi bylo jasné, že tohle nebude běžný animák. V dnešním digitálním světě neobvyklá stop-motion animace zaujme na první pohled. Metoda je to mimochodem velmi pracná – při mnohahodinovém úsilí týmu animátorů je vytvořeno pár vteřin obrazu.

Ten pravý šmrnc ale filmu dává nekončící množství gagů a odkazů společně s laskavou satirou nešvarů moderní doby. Vzpomenete si na Toy Story, Vykoupení z věznice Shawshank, X-meny, Hobita, Svatý Grál Monty Pythonů, Forresta Gumpa, westerny, zasmějete se nad absurditou sociálních sítí či photoshopu a na pár místech oceníte i sociální podtext (např. senior ve ztrátách a nálezech). Mít větší filmový a kulturní rozhled, jistě bych podobných libůstek našel ještě mnoho – člověka až zamrzí, jaké množství práce museli animátoři vložit do drobností, kterých si děti nemají šanci všimnout a doprovod je mnohdy přehlédne.

Shaun-Sheep-full_3175019b

S vědomím cílového publika přichází i hlavní výtka. Na vině ale není studio samotné, nýbrž český distributor. Ono je sice lákavé film promítat ve stejné podobě, v jaké ho obdržíte (nač utrácet), ale když se ve filmu neřekne jediné slovo, považoval bych za samozřejmé, že cizí výrazy, kterých je sice pár, ale o to jsou významnější pro pochopení příběhu, budou přeloženy. Záporák rovněž není příliš propracovaný, ale za daných okolností asi nelze čekat scénáristický hodokvas. Překousnutelný je i fakt, že ovečka Shaun by měla být spíš beran.

S romantickými liniemi se snímek ostatně vůbec nezatěžuje, takže ovce jako beran.

Zkrátka a dobře, Studio Aardman nezklamalo. Děti si užijí groteskní humor, starší publikum kulturní nadhled a obě skupiny velmi povedený hudební doprovod. Když si navíc uvědomím, že vytížení peněženky bylo oproti kasovním trhákům cca třetinové, výsledný dojem nemůže být špatný.

PS: Vydržte až do úplného konce, stojí to za to!

Drahomír Havlíček