13

Úno, 2017

Adventury se řadí mezi starý žánr videoherního průmyslu. Největší slávu zaznamenal v devadesátých letech, kdy se do popředí upírali hry jako Grim Fandango, The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle. Dnes již klasické adventury upadají. Na rozdíl ale od klasického typu těchto her se i v dnešní době dají nalézt velmi úspěšná a zajímavá díla, která ve výsledku jsou spletencem několika žánrů.

L.A. Noire (2011)

L.A. Noire je akční adventura, ovšem adventurní prvky zde převládají. Hrajete zde za veterána druhé světové války a nynějšího policistu Colea Phelpse, který postupně stoupá ve své kariéře policisty a později i detektiva. Hra se může chlubit skvělou noirovou atmosférou, Los Angeles vymodelovanou 1:1, detailním průběhem vyšetřování a skvělou mimikou postav, která poráží i současné, o několik let mladší konkurenty. Hra byla skvěle přijata kritiky, ale finanční úspěch se jí nedostal._lainoire

Valiant Hearts: The Great War (2014)

Valiant Hearts: The Great War_20140625183117

Jelikož se jedná o žebříček nejzajímavějších a ne nejlepších adventur, můžu si sem dovolit dát i tuto hru, Valiant Hearts: The Great War. Jedná se o opravdu jednoduchou, ručně kreslenou adventuru, která se odehrává během první světové války. Je inspirována opravdovými válečnými dopisy a obsahuje širokou databázi s historickými informacemi, událostmi a každodenními předměty lidí, kteří umírali v zákopech. Doplněny jsou ještě odkazy na důvěryhodné zdroje, pokud by se hráč chtěl naučit více. Toto je důvod, proč například vyhrála cenu za nejlepší vzdělávací hru roku 2014. Po herní stránce to ale bohužel už minimálně skřípe. Hratelnost kazí opravdu velmi jednoduché hádanky a krásná, ručně kreslená grafika se často prezentuje v nižším rozlišení, což navazuje pocit, že se jedná o nezávislou hru, ačkoliv ji má na svědomí studio herního gigantu Ubisoft.

_amanitadesign

Hry Amanita Design

Amanita Design je české nezávislé studio produkující point and click adventury. A ačkoliv se skládá z pár zaměstnanců, jejich hry patří ke světové špičce v žánru. Nedávno vydaný Samorost 3 (2016) se například dostal na první příčku nejprodávanějších her na platformě Steam. Jejich minulé počiny, kterými byly Machinarium (2009), nebo Botanicula (2012), také mnohokrát vyhrály ceny za vizuál či hudební doprovod. Zpracování se u každé hry mění, jednou je krásně malované, podruhé si autoři vyhráli s přírodou a vytvořili herní lokace pomocí koláží jejích snímků.

Sherlock Holmes: Crimes and punishment (2014)

Románová postava sira Arthura Conana Doyla se v herní podobě objevuje přes deset let a Crimes and punishment je pokračování z roku 2014, podle některých úplně nejlepší. Hlavním tahákem je otevřenost prostředí a kriminálních případů, ve kterých vás nikdo nevodí za ručičku a pouze vy si z nalezených důkazů skládáte v Sherlockově mysli výsledný obrázek včetně pachatele. Je jen pouze na vás, jak si s tím poradíte, zda obviníte správného podezřelého a zda v morálních volbách zvolíte menší zlo.

_sherlock

Adventury epizodického formátu

Ačkoliv se tento typ adventur pro některé stává trnem v oku, protože se v mnoha případech jedná vesměs o interaktivní film, pořád si umí najít své publikum. Epizodické vydávání her je tu už dlouho, ale nejvíce ho v posledních letech propaguje studio TellTale Games, které, dá se říct, moderní podobu takovéto adventury definovalo. Všechny jejich dosavadní hry jsou adaptací slavných značek, ať už to je perfektní a nervy drásající 1. sezona The Walking Dead (2011) nebo vtipné Tales from the Borderlands (2015). Epizodického formátu a žánru adventury s rozhodováním se chytají ovšem i ostatní tvůrci. Například Butterfly Effect se postarali o jedno z nejpříjemnějších překvapení roku 2015 v podobě Life is Strange, hry o obyčejném životě jedné neobyčejné dívky. Podobně je na tom také velice chválený noirový Blues and Bullets.

 

Miloš Hrůza